מחלות גניקולוגיות ויוגה

כאבי וסת (Dysmenorrhoea) אשר מהם סובלות מליוני נשים  במשך מספר ימים כל חודש ומשפיעות על היחסים עם בני המשפחה והעמיתים, הם סבל היכול להחסך מבלי תלות  בתרופות.

היוגה היא התשובה לבעיה זו.

למעשה הוסת החודשית היא אחדת מפלאי הטבע הוסת מתרחשת כאשר השכבה הפנימית של הרחם, אשר תפקידה לקלוט את ה ביצית המופרת, והיא חלק מרירית הרחם מופרש מן הגוף יחד עם נוזלים דמיים אחרים דרך הנרתיק, הווסת היא תהליך ניתוק רירית הרחם . כך כאשר הרירית הישנה נשטפת, רירית חדשה גדלה אשר מנומרת עם מאות כלי דם קטנים ובמוכנות לקלוט ביצית מופרת. למרבה הצער עבור נשים רבות התהליך הנורמלי והחיוני זה כרך בכאבים פיזיים ופסיכולוגיים. מתח ממלא תפקיד גדול בוסת החודשית. נשים בעידן המודרני כפופות לאותו מתח- שעות עבודה ארוכות, מזון לא בריא, תנאים סביבתיים לא מספקים, תהפוכות רגשיות ושאר גורמים. הסדרת המחזור החודשי עם גלולות הוא מאוד לא בריא, משום שחומרי הפסולת שנועדו להפרשה נעצרו והוחזקו ואלו גורמים נזק לשכבה הפנימית של הרחם. אם סגנון החיים של האישה דורש דחיה מתמדת של הוסת, נוצר עומס על אברי הרביה של האישה.

באופן בסיסי יש שלושה סוגי כאבי וסת, הסוג הראשון הוא גודש (congestive), הכאב מתרחש כשלושה או ארבעה ימים לפני תחילת הוסת אך מוקל ע"י תחילת זרימת הוסת. ישנם הרבה סיבות לסוג זה של כאב אך לא לכל מי שסובלת ממנו יש בסיס אורגני לכאב זה. מתח לפני הוסת הוא דוגמה טובה לזה. הגורם האמיתי הוא חוסר איזון בין מערכת העצבים הסימפתטית למערכת העצבים הפראסימפתטית. מתח ריגשי לעיתים מגביר את סוג הכאב הזה. בימנו דרך חיים מתוחה, לא טבעית עם תזונה הנשענת על אוכל מעובד עודף נסיעות ושינה לא סדירה יוצרת  צרוף של סך המרכיבים המתיש את המנגנון הרגיש הזה. כאבי וסת המאופיינים בגודש הם בדרך כלל סימן למיומה, או ציסטה של השחלות או שינוי במיקום הרחם.

הסוג השני של כאבי וסת הוא העוויתי (Spasmodic), כאן הכאב מתפתח ביום הראשון לווסת החודשית  ויכול לפעמים להימשך כ 12 שעות.

אינטנסיויות הכאב משתנה מאישה לרעותה. רוב הפצינטיות הן בקבוצה זו. הכאב מלווה בבחילה, הקאות וכאב בחלק הפנימי של הירכיים. בעיה זו קטנה לרוב לאחר הריון. אי סדירות בוסת יכולה להתרחש בסוג זה של כאבי מחזור.

כאבי וסת עוויתיים יכולים להיות עקב קוטביות של תנועות בין צוואר הרחם והרחם ( כאשר האחד מתכווץ האחר מתרחב). או הגושים בוסת יכולים להיות קשים ולא מסיסים ולגרום כאב. כנראה ההסבר הנפוץ והסביר הוא שהרחם סובלת מכיווצים חזקים בשעת הפרשת הרירית וניתוקה מדופן הרחם. כמו כן משערים שהסיבה קשורה לייצור עודף של פרוסטגלנדינים. בנשים מבוגרות יותר הדבר מתבטא בכאבי גודש עם עוויתות בבטן התחתונה. הסיבות כוללות מחלה דלקתית של האגן, אנדומטריוזיס, שרירנים (מיומות), או נוכחות התקן תוך-רחמיים .כיווצים אילו יכולים לגרום כאב ניכר. תיאוריה אחרת היא כי הכאבים נובעים משינוי במבנה הרחם, אשר הם נדירים. דיעות אחרות הם חוסר איזון הורמונלי וגורמים פסיכוסומטיים כללים. ההסבר המועודף הוא פעולותם של הפרוסטגלנדים, אילו חומרים הנימצאים בכל איברי הגוף. הם מתווכים מספר תגובות בגוף: כיווץ כלי דם קטנים ושחרור הורמון הנקרא רנין, הפרוסטגלנדין גורם להתכוצות רחם ומסייע בהכנתו לתהליך הלידה, מזרז קרישת דם, מעלה את טמפרטורת הגוף ומשדר תחושת כאב. מצוי בתאי זרע, ברחם, בכליות ובאיברים נוספים. פרוסטגלדין יכול לגרום להפלות או מניעת לידה במועד. הם יכולים לגרום התכווצויות של כלי הדם ברחם בנוסף להתכווצות של של שרירי הרחם. התכווצויות רבות של כלי הדם כתוצאה מרמה גבוהה של פרוסטגלדין ברחם האישה יכול לגרום כאב כמו כאב הנוצר באיסכמיה (הגבלה בזרימת הדם עקב היצרות כלי הדם). הקטגוריה השלישית של כאבי מחזור היא קרומי (MEMBRANOUS) שהיא גירסה קיצונית יותר של התכווצויות. גירסה זו מלווה עם הוצאה של חלקיקי ממברנות ואשר היא כואבת מאוד. סימפטומים הקשורים למערכת העיכול גם מקושרים לממחזור החודשי, אך זוהי רק בעיה פונקציונלית המקושרת לחוסר איזון אוטונומי וניתנת להשפעה לטובה ע"י טיפול יוגי. עם זאת סוג נוסף של כאבי מחזור נובע עקב גודש בשחלות, העצבים המעצבבים את השחלות אחראים להעברת כאב זה.

הטיפול הרפואי: תרופות אנטי-דלקתיות הניתנות על מנת לטפל בכאבי המחזור אינן נוגעות אף לא בחלק מהבעיה. חוסר תיפקוד של האיברים הפנימיים בטווח הארוך הוא עדות לכך במיוחד דיפון מערכת העיכול והכליות. תופעות הלוואי עולות על היתרונות. גם להורמונים יש הרבה תופעות לוואי, כאשר הם נלקחים לאורך זמן ממושך. הורמנים מונעים ביוץ והדימום החודשי הוא לא אובולטורי, אשר אמור להיות חסר כאב. יש את הסכנה הפוטנצאלית של דיכוי תמידי של הביוץ. ניתוחים הם לא שימושיים. הריון אשר מגיע בזמן זה גורם להקלה בכאב אצל רוב הפציינטים.

התנהלות יוגית: אסנה מווסתת את אספקת הדם ובו בזמן מקילה על נפיחות וגודש באיבר. האיזור בו יש נפיחות רבה מדמם יותר כאשר המוקוסים הרחמיים מתחילים לנשור, בבדאהקונאסנה ישנה הרמה של הרחם וסופטבדאקונאסנה מותחת את האיבר כך שהגודש מוסר. באותו זמן דם טרי עשיר בחמצן וחומרי הזנה מגיע לאזור הנדרש. עקב השפעה זו של הוויסות, זרימה מופרזת מוקלת ומאוזנת, אצל אדם שיש לו זרימה לא מספיקה היא מוגברת. כתוצאה ממתיחת האיבר באדאקונה מקילה על התכווצויות בטניות וכאבי גב בזמן המחזור. באדאקונה מאוד יעילה עבור נשים הסובלות מהפרשה לבנה. אופווישטקונאסנה עם עמוד שידרה זקוף מספקת הקלה מצויינת עבור כאבי מחזור בגב התחתון. בפיתולים כמו ארדאמצנדראסנה, מופנית תשומת הלב לזרימת הדם לעבר השחלה הימנית, השמאלית והרחם.

בתנוחות עמידה המבוצעות בקפידה כמו אוטיטהטריקונאסנה וארדאצנדראסנה הרחם מורם ונמתח ומקבל אספקת דם רבה. ארדאצנדרהאסנה מרפאת כיווצים ביטניים בזמן המחזור. בכפיפות לאחור, הסיבוב פנימה של הברכיים ביחד עם מתיחת עמוד השדרה עוזר לדם להישאב לרחם. לכפיפות קדימה המתורגלות בזמן המחזור החודשי יש השפעה מווסתת על כמות הזרימה עקב יצירת מעין כיווץ פיסיולוגי ברחם, עם זאת כיווץ רב מידי בשרירי הרחם נמנע בגלל העיסוי הפנימי הנוצר על ידי האסנה. מההמודרה במיוחד תומכת את האיבר המדמם על ידי הרמתו. עמידת ראש ועמידת כתפיים מסירות את הנפיחות והכבדות באיבר. כאשר האישה לומדת איך לשלוט על שרירי הרחם וצוואר הרחם ע"י תרגול קבוע של אסאנות הפוכות, פרוטגלנדים עודפים מוסרים מהרחם ומוחלפים ע"י דם בריא וטרי. זה בנוסף מונע התכווצויות מיותרות של שרירי הרחם בעת המחזור. כאשר הזרימה הופכת דינמית כל יום, היעדרות של כימיקלים וסטגנציה עוזרת למנוע התכוצוית חזקות של הרחם. מחזור הווסת לא משתנה אך זרימת הדם ארוכה, אסאנות יכולה להשיג תוצאה רצויה כאשר קיימים פברואידים, פוליפים וציסטות.  גידול ממאיר כמובן דורש התערבות ניתוחית.

זה מאוד יעיל לתרגל פרניימא על כרית כל יום ואפילו במחזור. יש להימנע מתרגול מאומץ של פראניימא בזמן המחזור, נשימת אוג'יי מאוד יעילה בזמן זה. מגוון וילומה עם נשיפה ארוכה ושאיפה רגילה יעיל בהרגעת המערכת העצבים הסימפטטית המגורה וויסות רמת הפרוסטולגנדינים ברחם. פעילות יתר של מערכת העצבים הסימפטטית אחראית לפעילות יתר של שרירי הרחם ועויתות שרירים. תרגול פרניימא עם תחבושת אלסטית (על הראש) מקלה על הסטרס הסימפטטי ומקל על הכאב. נאדי שודנה פרניימא טובה מאוד לכינוס המינד. הכינוס מפני העולם החיצוני מרגיע את הרחם.

אסאנות מומלצות לדיסמנוריאה (כאבי מחזור): אוטיטטריקונאסאן, פרבריטטריקונאסאן, אדהומוקההשונאסן, עמידת ראש והמחזור שלה, עמידת כתפיים והמחזור שלה, מההמודרה, בדקונאסאן, סופטהבדקונאסאן. וכפיפות לפנים בישיבה עם גב קעור. אופווישטה קונאסאן על שמיכה וסופטה ויראסן.

אחרי שהמצב מוטב והמטופלת מתקדמת בגמישות ניתן להתחיל בכפיפות לאחור. אם יש צורך יש לתרגל כפיפות לאחור בשלבים המוקדמים עם עזרים מתאימים. הכי יעילה לכך היא ויפריטהדנדאסאן עם כסא.